The sense of a scholastic practice based on rhythmic movement. Seminar with Claudia Castellucci

بالعربيّة
(lire le texte en français plus bas)

The seminar will take place in Dawawine’s library, on October 11th, 7 p.m.

Language : Claudia will speak in Italian; she also understands and can respond in French. An interpreter will be there to translate to English.

This seminar is organized in the frame of  TOWARDS THE SPECIES A Rhythm and movement school with Claudia Castellucci

claudia seminar

 

 

 

 

 

Claudia Castellucci co-founded Socìetas Raffaello Sanzio n 1981 with Romeo Castellucci and Chiara Guidi. In the company she deals with the composition of texts, both dramatic and theoretical, in addition to being an interpreter.

After writing Santa Sofia-Teatro Khmer, manifesto of an iconoclastic theatre (1986), she began her own metric and melodic research.

Since 1989, she explores and shares this study with the Scuola teatrica della discesa, a group of young people that meets regularly in three-year cycles, combining gymnastics with a philosophical practice.

From 2003 to 2008, she has led another school more specifically dedicated to rhythmic movement: la Stoa, with which she composed five Balli, dances marked by an interpretation of movement on the meter of musical time.

Since 2009, her art has branched out in two directions: one explores dance as a discipline long practiced by experts, the other goes on the idea of school as a work made up of relationships. The first is made possible through the founding of Mòra, a company composed of classically trained dancers, who perform the dance Homo Turbae.

The second is performed by Calla, another school of gymnastics and philosophy that in 2011 interpreted Nascita del Clan; and with Sorties de la Caverne. Ecole du rythme de Bordeaux, a school that performs Celebrations in the city, actions of rhythmic intensity and new inventions. In 2011, she began a study based on Le Sacre du Printemps, which was completed in 2012 with the dance La seconda Neanderthal.

Claudia Castellucci also performs her own texts, such as the sermon Il Regno profondo (2011), and the ballad Dialogo degli Schiavi (2012).

She’s active in the visual arts field: for I Passanti – exhibition of  newspaper clippings (2012) she has created forty commented collages intended for exhibition. They are extractions of printed paper figures on which opinions are applied.

The Celebrazione dei gesti istoriali (2012) is an imitative action following a series of her drawings.

Between 2014-2016 she wrote the dialogues for God down Moses, Metope del Partenone, Natura e origine della mente, all performances by her brother Romeo.

Her published work includes: Il teatro della socìetas Raffaello Sanzio, dal teatro iconoclasta alla super-icona (Ubulibri, Milano 1992); Uovo di bocca. Scritti lirici e drammatici (Bollati Boringhieri, Torino 2000); Epopea della polvere (Ubulibri, Milano 2001); Les Pèlerins de la matière, théorie et praxis du théâtre (Les Solitaires Intempestifs, Besançon 2001); The Theatre of Socìetas Raffaello Sanzio (Routledge London-NewYork 2007); Setta. Scuola di tecnica drammatica (Quodlibet, Roma, 2015)

 

Le sens d’une pratique scolastique basée sur le mouvement rythmique. Séminaire avec Claudia Castellucci

Le séminaire aura lieu dans la librairie Dawawine, le 11 octobre, à 19h.

Langues : Claudia parlera en italien, elle peut comprendre et répondre en français. Un interprète sera présent pour traduire vers l’anglais.

Ce séminaire est organisé dans le cadre de ENVERS L’ESPÈCE L’école du rythme et du mouvement de Claudia Castellucci à Beyrouth

 

Claudia Castellucci a cofondé la Socìetas Raffaello Sanzio en 1981 avec Romeo Castellucci et Chiara Guidi.

Au sein de la compagnie elle rédigeait des textes dramatiques et théoriques, et y était également actrice.

Après avoir écrit Santa Sofia-Teatro Khmer, manifeste pour un théâtre iconoclaste (1986), elle a commencé sa propre recherche métrique et mélodique.

À partir de 1989, elle explore et fait part de sa recherche à la Scuola teatrica della discesa, un groupe de jeunes gens qui se réunissent régulièrement pendant 3 ans, et qui combinent la gymnastique avec la pratique philosophique.

Entre l’année 2003 et l’année 2008, elle mène une autre école, la Stoa, spécifiquement dédiée au mouvement rythmique. Avec cette école, Claudia compose cinq Balli, ces danses sont caractérisées par une interprétation du mouvement selon le mètre du temps musical.

Depuis 2009, sa pratique artistique tend vers deux directions. La première explore la danse en tant que discipline pour praticiens expérimentés et avancés. Elle est rendue possible avec la création de Mòra, une compagnie de danseurs de formation classique, qui a joué la performance Homo Turbae.

La seconde, qui poursuit l’idée de l’école comme travail dans un ensemble de relations, a donné jour à Calla, une école de gymnastique et de philosophie, ainsi que Sorties de la Caverne. École du rythme de Bordeaux.

En 2011, elle a entamé une étude sur Le Sacre du Printemps, dont l’accomplissement en 2012 a donné la danse La seconda Neanderthal.

Claudia Castellucci a également interprété ses propres textes, tels que le sermon Il Regno profondo (2011), et la ballade Dialogo degli Schiavi (2012).

Elle est également active dans le domaine des arts visuels. Sa création I Passanti est un ensemble de 40 collages avec commentaires, réalisés avec des coupures de presse et détourages, montés en exposition.

Quant à Celebrazione dei gesti istoriali (2012), il s’agît d’une performance appelée “action mimique” selon une série de dessins de Claudia.

Entre l’année 2014 et l’année 2016, elle a écrit les dialogues de Go down Moses, Metope del Partenone, et Natura e origine della mente, pour des performances de son frère Romeo Castellucci.

Les œuvres qu’elle a publiées sont: Il teatro della socìetas Raffaello Sanzio, dal teatro iconoclasta alla super-icona (Ubulibri, Milano 1992); Uovo di bocca. Scritti lirici e drammatici (Bollati Boringhieri, Torino 2000); Epopea della polvere (Ubulibri, Milano 2001); Les Pèlerins de la matière, théorie et praxis du théâtre (Les Solitaires Intempestifs, Besançon 2001); The Theatre of Socìetas Raffaello Sanzio (Routledge London-NewYork 2007); Setta. Scuola di tecnica drammatica (Quodlibet, Roma, 2015)

 

 

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