Lion d’Or décerné à Romeo Castellucci | جائزة الأسد الذهبيّ لروميو كاستيلّوتشي

Roméo Castellucci, de la compagnie théâtrale Socíetas Raffaello Sanzio, a reçu le Lion d’Or de la section Théâtre à la Biennale di Venezia, pour l’ensemble de sa carrière.

Nous montrons en ce moment, à Dawawine, 4 épisodes vidéos des 11 épisodes que constituent le spectacle Tragedia Endogonidia, qui s’était produit à travers les villes d’Europe de 2002 à 2004.

Tragedia Endogonidia A.#02 Avignon | تراجيديا إندوغونيديا A.#02  أفينيون

Tragedia Endogonidia A.#02 Avignon | تراجيديا إندوغونيديا A.#02 أفينيون

حاز روميو كاستيلّوتشي، من الفرقة المسرحيّة سوسيتاس رفايلّو سانزيو، جائزة الأسد

الذهبيّ في قسم المسرح في بيينال البندقيّة، على مجموع أعماله

نعرض في دواوين أفلام فيديو لأربعة من الحلقات الإحدى عشر التي تكوّن عرض تراجيديا إندوغونيدياالذي عُرِض في المدن الأوروبيّة من سنة ٢٠٠٢ حتّى سنة ٢٠٠٤

À cette occasion nous reprenons les paroles de Roméo Castellucci, et vous invitons à venir assister aux projections (voir la rubrique calendrier) :

‘Tragedia’ and ‘Endogonidia’ : “The words cannot be brought together. ‘Tragedia’ is essentially an epic word, it speaks about the hero. The hero is called to die (est appelé à mourir). ‘Endogonidia’, on the contrary, is a term from microbiology. Certain protozoic formations have both male and female gonads inside. So they don’t reproduce sexually but exclusively by means of division. They are indeed small immortal beings.”

“The image that is closest to the spirit of the Tragedia Endogonidia has been reproduced on the programmes. It was engraved on a gold disk that is on board of the Voyager. This spacecraft was sent adrift in space. The project is adrift too. Great discoveries are only possible adrift. This image is concerned with the experience of aporia. You don’t know the end of the road.”

في هذه المناسبة، نسترجع كلمات لروميو كاستيلّوتشي، وندعوكم لحضور عروض هذه الحلقات الأربع في دواوين راجع رزنامة العروض على المدوّنة الإلكترونيّة

تراجيديا و إندوغونيديا: لا يمكن جَمْع هاتين الكلمتين. تراجيدياهي أساساً كلمة ملحميّة، تروي قصّة بطلٍ. بطلٌ يُدعى إلى الموت. بينما إندوغونيديا، فهي كلمة من معجم عِلْم الأحياء المجهريّ. بعض التشكيلات الطفيليّة لديها في الوقت نفسه غدداً تناسليّة ذكراً وأنثى. فالعمليّة التناسليّة لا تحصل عبر الجُماع، بل من خلال انقسام هذه الطفيليّات على نفسها. إنّها فعلاً كائنات صغيرة خالدة.

إنّ الصورة الأقرب إلى روحتراجيديا إندوغونيدياتم بثّها في العروض. فهي حُفرَت على قرصٍ ذهبيّ على متن المكّوك فوياجير“. هذا المكّوك تمّ إرساله على غير هدى في الفضاء. هذا العمل أيضاً يسير على غير هدى. إنّ الاكتشافات العظيمة تكون متاحة فقط عندما تكون في سير على غير هدى. هذه الصورة تُعنى بتجربة الشّك. لا نعرف نهاية الطريق

Voyager

(propos extraits de “Cruelty in the theatre of the Socìetas Raffaello Sanzio”, by Wouter Hillaert and Thomas Crombez, dans le cadre de la conférence “Tragedy, the Tragic, and the Political”, le 24 mars 2005, à Leuven)

مقتطف من

“Cruelty in the theater of Socíetas Raffaello Sanzio

لفوتر هيلّايرت وتوماس كرومبيز، ضمن مؤتمر التراجيديا، التراجيديّ، والسياسيّ٢٤ آذار ٢٠٠٥ في لوفين

Advertisements
This entry was posted in Cinema, Theatre. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s